NORD 3.628 : Welcome to you !

16 04 2008

AJECTA and his volunteers are happy to announce you the return in France of the 230 D 116 built in 1911 (former « Nord 3.628″)… Read more…

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230 D 116, seen before his return.

 

AJECTA went buyer of this magnificent machine. She is at present parked to the Nene Valley Railway to Petersborough in England. The crossing of the sleeve and its repatriation are imminent. It’s a first step, because the restoration will need time, a lot of patience, money and especially volunteers.

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230 D 116 in 1986.

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3.628 in order.

A few words about 3.628 :

She is bought in 1971, under her livery SNCF (FRENCH NATIONAL RAILWAY COMPANY) and numbered 230 D 116, by 4 persons who formed the  » NORTH LOCOMOTIVE CONSERVATION GROUP  » at Ashford (50km of London). In 1975, she joins the Nene Valley Railway museum to Peterborough, whom she will not leave until today. She is repainted in « chocolate » with her former number « 3.628″, state of origin she had on the North Railways beffore 1938. She will remain in service to tow trains on this small network of conservation between 1977 and 1980. It is in this date when she is acquired by National Railway Museum which had, with the SNCF SOCIETY, a project of restoration. But she is sold again in 1994.

Préservation de la 230 D 116

3.628 painted by Chris Ludlow.

Datas about 3.628 ( SNCF 230 D 116 ) :

SNCF RÉGION NORD : 230-D-1 à 149

VITESSE MAX EN SERVICE : 120 km/h
POIDS TOTAL : 70,800 t
LONGUEUR HORS TOUT (loco seule) : 11,420 m
MODE DE FONCTIONNEMENT : Compound 4 cylindres, surchauffe
SURFACE DE GRILLE : 2,8 m2
POIDS MAX ESSIEUX ACCOUPLÉS : 17 t
TIMBRE DE LA CHAUDIÈRE : 16 hpz (chaudière étudiée par Du Bousquet)
DIAMÈTRE DES CYLINDRES : haute pression : 380 mm
basse pression : 550 mm
COURSE DES PISTONS : 640 mm
DIAMÈTRE DES ROUES ACCOUPLÉES : 1,75 m
TENDER HABITUELLEMENT ACCOUPLÉ : 23-A
ANCIENS NUMÉROS : 3.513 à 662 Nord
ANNÉES DE CONSTRUCTION : 1908 – 1913
DÉPÔTS D’AFFECTATION EN 1958 : Creil, Fives, Dunkerque, Aulnoye, Tergnier, Laon, Amiens, Calais,
Boulogne, Le Tréport, Beauvais, Arras
DÉPÔTS D’AFFECTATION EN 1966 : Creil, Dunkerque, Aulnoye, Laon, Boulogne
EFFECTIF EN 1958 : 127
EFFECTIF AU 1ER JANVIER 1966 : 23

La 230 D 116 possède un échappement Lemaître ; elle est accouplée à un tender 23 A.

SNCF RÉGION NORD — TENDERS 23 A

DISPOSITION DES ESSIEUX : 3 essieux
CAISSE À EAU, CONTENANCE : 23000 litres
SOUTE À CHARBON, CONTENANCE : 6000 kg
MASSE À VIDE : 18,455 t
MASSE EN CHARGE : 47,755 t

 

Links :

 

Article “Le retour au pays se fait proche pour la ch’ti”:
http://ajecta.unblog.fr/2008/05/11/le-retour-au-pays-se-fait-proche-pour-la-chti/

Article “La 230 D 116 a besoin de vous”:
http://ajecta.unblog.fr/2008/05/05/la-230-d-116-a-besoin-de-vous/#more-57

Article “Bienvenue la ch’ti”:
http://ajecta.unblog.fr/2008/04/16/bienvenue-la-chti/#more-44
Sauver the 3.628 :

http://jonathanmiller.wordpress.com/2007/11/06/sauver-the-3628/

Article de la SNCF Society sur la 3.628 :

http://myweb.tiscali.co.uk/peclegg/sncf/index_e.html


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